Selasa, 02 Agustus 2011

SILABUS BHS INGGRIS 2010/2011




SILABUS 2010/2011

MATA PELAJARAN                               : BAHASA INGGRIS
KELAS/SEMESTER                                 : X / 1 - 2
STANDAR KOMPETENSI                      : Berkomunikasi dengan Bahasa Inggris setara Level Novice
KODE KOMPETENSI                              : 1
ALOKASI WAKTU                                  : 148 jam pelajaran


KOMPETENSI
DASAR


INDIKATOR

MATERI PEMBELAJARAN

KEGIATAN PEMBELAJARAN

PENILAIAN

ALOKASI WAKTU

SUMBER BELAJAR
TM
PS
PI
1.1.
Memahami ungkapan-ungkapan dasar pada interaksi sosial untuk kepentingan kehidupan

1.1.1.    Ucapan salam (greetings and partings) pada saat bertemu dan berpisah digunakan secara tepat
1.1.2.    Memperkenalkan diri sendiri dan orang lain diperagakan dengan tepat


1.1.3.    Berbagai ungkapan  terima kasih dan responnya digunakan secara tepat
1.1.4.     Berbagai ungkapan yang menyatakan hobby dan minat digunakan dengan tepat
1.1.5.    Personal Pronoun digunakan dengan tepat
1.1.6.    Present Tense diterapkan dengan tepat

1.1.7.   Past tense diterapkan dengan tepat



1.1.8.    Ungkapan kebiasaan dengan used to diterapkan dengan tepat
·   Greetings and leave takings
-     Good morning.
-     How are you?
-     I’m fine, thanks
·   Introducing
-     May I introduce myself. I am Budi.
-     Ani, this is Ida.
-     Nice to meet you
·   Thanking
-     Thank you very much.
-     You are welcome.
·   Hobby and interest
-     What is your hobby?
-     I like reading comic
·   Pronoun
(I – my – me – mine – myself)
·   Present Tense
-     My name is Suryadi
-     I go to SMKN 1 TGT
·   Past tense
-     My father was here last night
-     I cooked last night

·   Used to
-     I used to play badminton when I was young
-     I am used to sleeping lately

·   Listening :
- about greetings, introducing/leave takings, thanking, hobby and interest
- listening for information
·   Speaking :
- saying greetings, introducing/leave takings, thanking, hobby and interest, habits
- Role plays
- Telling one’s self
·   Reading :
- getting information
- vocabulary
·   Writing :
- completing dialogues and sentence
- composing dialogues
- making passage about one’s self
·   Performance
- Telling one’s self
- Role play
·   Written test :
- Mini TOEIC
9





















Any related sources
1.2.
Mendeskripsikan benda-benda, orang, ciri-ciri, waktu, hari, bulan, dan tahun

1.2.1.     Mendeskripsikan benda berdasarkan warna, bentuk, asal (origin), ukuran, bahan, jumlah dan kualitas dengan tepat
1.2.2.     Mendeskripsikan orang yang terkait dengan profesi, kebangsaan, ciri-ciri fisik, kualitas, dan aktifitasnya dengan tepat
1.2.3.     Mendeskripsikan suatu kejadian berdasarkan waktu (time of the day), nama-nama hari/tanggal, bulan, tahun dengan tepat
1.2.4.     Comparison diterapkan dengan tepat
1.2.5.     Adjective clause diterapkan dengan tepat
1.2.6.     Menentukan informasi tertentu dalam teks lisan
1.2.7.     Menentukan informasi tertentu (reference marker) dalam teks tertulis
·   Adjectives (color, quality, sze, shape, origin, material, physical/non physical characteristic
·   Nouns (numbers, nationality, profession, time, day, date, month, year)
·   Singular and Plural noun
·   Countable and Uncountable noun
·   Subject-verb agreement
·   Preposition
·   Conjunction
·   There is/there are
·   Comparison
-  My room is smaller than my parents’
-  Udin is as tall as Ali
·   Adjective Clause
-  He is the boy whose mother is the woman of the year
-  The magazine that you bought yesterday is on the cupboard.
·   Descriptive texts
·   Listening :
- matching picture with word/sentence
- listening for information
·   Speaking :
- telling numbers
- describing things and person
- discussing things based on physical appereance
·   Reading :
- getting information
- referrence marker
- vocabulary
·   Writing :
- completing sentence/paragraph
- describing things
- writing paragraph based on the pictures
·  Performance
- Describing pictures
- Telling events
·  Written test :
- Mini TOEIC

11


Any related sources
1.3.
Menjelaskan secara sederhana kegiatan yang sedang terjadi
1.3.1.    Peristiwa yang sedang terjadi pada waktu sekarang diungkapkan dengan tepat
1.3.2.    Perristiwa yang sedang terjadi pada waktu lampau diungkapkan dengan tepat
1.3.3.    Menentukan informasi tertentu dalam teks lisan
1.3.4.    Menentukan informasi tertentu dalam teks tertulis
1.3.5.     Menentukan pikiran utama dalam sebuah paragraph tertulis

· Present Continuous Tense
-     I am learning English
-     Shella and Ida are playing chess
· Past Continuous Tense
-     I was taking a bath when the bell rang
· Narrative texts
·   Listening :
- matching picture with the sentence
·   Speaking :
- telling events based on the picture
·   Reading :
- getting specific information
- getting main idea of paragraph
- vocabulary
·   Writing
- writing paragraph based on the picture and events
·  Performance
- describing  events based on the picture
·   Written test :
   - Mini TOEIC

6


Any related sources
1.4.
Menghasilkan tuturan sederhana yang cukup untuk fungsi-fungsi dasar
1.4.1.    Berbagai ungkapan meminta dan menawarkan bantuan beserta responnya digunakan dengan tepat
1.4.2.    Berbagai ungkapan menawarkan sesuatu/jasa beserta responnya diungkapkan dengan tepat
1.4.3.    Berbagai ungkapan perintah/permintaan dan larangan beserta responnya digunakan dengan tepat.
1.4.4.    Berbagai ungkapan meminta izin dengan responnya diungkapkan dengan tepat
1.4.5.    Berbagai ungkapan menyatakan kemampuan/ketidakmampuan  digunakan dengan tepat
1.4.6.    Berbagai ungkapan menyatakan saran dan nasehat beserta responnya diungkapkan dengan tepat
1.4.7.    Berbagai ungkapan penyesalan dan permintaan maaf beserta responnya digunakan dengan tepat
1.4.8.    Berbagai ungkapan perasaan diungkapkan dengan tepat
1.4.9.    Berbagai ungkapan menyatakan pujian dan responnya digunakan dengan tepat
1.4.10. Berbagai ungkapan menyatakan simpati dan responnya digunakan dengan tepat
1.4.11. Modals dan pengertiannya diterapkan dengan tepat
1.4.12. Menentukan informasi tertentu dalam teks lisan
· Asking and offering help
-     Can you help me?
-     What can I do for you?
-     Can you give me a hand?
· Offering things/service
-     Would you like a cup of tea?
-     Thanks, I am full enough
-     Are you ready to order?
· Command and Request
-     Come here, please
-     Could you sign this form?
-     Don’t smoke in the office, will you?
· Asking and giving permission
-     May I wash my hands?
-     Go ahead
-     Open the door, will you?
-     Do you mind if ....?
· Capability
-     I can swim
-     I am capable of swimming
-     I know how to swim
· Suggestion and advice
-     You should go to the dentist
-     Why don’t we get lunch at the restautant?
-     How about going to the cinema?
· Regret and Apologizing
-     I am sorry that....
-     Please forgive me...
· Adjective of feelings
( happy, terrible, sad)
· Praising
-     Well done!
-     What a beautiful writing!
· Sympathy
-     I am sorry to hear that
-     You must be upset
· Modals + V1
-     I will go to the dentist
-     You must wear the uniform to school
· Texts of dialogues
·   Listening :
- about asking and offering help, offering things and service, command and request, asking and giving permission, capability, advice and suggestion, apologizing, feelings, need and wants, praising, sympathy
- getting information
- completing dialogue
·   Speaking :
- role playing based on a given situation containing asking and offering help, offering things and service, command and request, asking and giving permission, capability, advice and suggestion, apologizing, feelings, need and wants, praising, sympathy, complaining
- giving emotion’s response to the stories

·  Performance
- developing dialogue naturally based on a situation
·  Written test :
- Mini TOEIC


16


Any related sources
1.5.
1.5.1.     Berbagai ungkapan undangan dan responnya diungkapkan dengan tepat
1.5.2.    Surat undangan ditulis dengan tepat
·   Inviting
-     Would you like to come to my party?
-     I’d love to
·   Invitation letter

·   Listening :
- about invitation
·   Speaking :
- inviting friend Reading
- getting main idea
- vocabulary
·   Writing :
- writing invitation letter
·  Performance
- developing dialogue based on the given situation
·   Written test :
- Mini TOEIC
4


Any related sources
1.6.
Memahami memo dan menu sederhana, jadwal perjalanan kendaraan umum, dan rambu-rambu lalu lintas

1.6.1.     Memo ditulis dan dijelaskan dengan tepat
1.6.2.     Menu ditulis dan dijelaskan dengan tepat
1.6.3.     Berbagai bentuk jadwal (time table) dibuat dan dijelaskan dengan tepat
1.6.4.     Tanda dan lambang dijelaskan dengan benar
1.6.5.     Berbagai ungkapan  menunjukkan arah dan tempat diterapkan dengan tepat
1.6.6.     Menentukan informasi tertentu dalam teks lisan
1.6.7.     Menentukan informasi tersirat dalam teks tertulis
·   Berbagai teks memo
·   Berbagai teks menu
·   Berbagai bentuk jadwal (time table dan schedule)
·   Berbagai bentuk sign dan symbols
·   Directing ways :
-    Can you show me the way to the post office?
-    Go down this street, it’s at the corner

·   Listening :
- completing memos and menus
- matching pictures based on signs, symbols
- getting specific information
·   Speaking :
- Describing memos, menus, signs, symbols, time tables and schedule
- showing direction
·   Reading :
-getting specific information
-getting hidden information
·   Writing
- composing memos, menus, time tables and schedule
·  Performance
- Describing memos, menus, signs, symbols, time tables and schedule
·   Written test :
   - Mini TOEIC

8


Any related sources

Tidak ada komentar:

Posting Komentar